Eisen Life saver en snorkelen certificaat 3

Life saver & snorkelen certificaat 3

Gekleed uit te voeren:

• Een droge redding uitvoeren met behulp van een stuk touw, een pseudo-drenkeling moet worden gerustgesteld door middel van bespreken. De pseudo-drenkeling bevindt zich op 2 meter vanaf de bassinrand in het water. De drenkeling naar de kant halen. De opdracht is afgerond als de drenkeling 1 hand op de kant heeft liggen en met het gezicht naar de kant ligt.

• Te water springen met hurksprong, vervolgens in ‘help-houding’ 1,5 minuut drijven, waarvan drie verschillende voorwerpen worden gebruikt bij het drijven in de ‘help-houding’, terug zwemmen naar de kant en via de bassinrand uit het water klimmen.

• Vanaf de bassinrand voorzichtig te water gaan, vervolgens 150 meter zwemmen waarvan 100 meter in de schoolslag waarbij 2 keer een koprol voorover moet worden gemaakt en 50 meter enkelvoudige rugslag, waarbij een bal of stokje bovenwater tussen de handen moet worden vastgehouden zoals bij de kopgreep.

In zwemkleding uit te voeren:

• Vanaf de bassinrand voorzichtig te water gaan, gevolgd door 225 meter zwemmen;
    25 meter borstcrawl
    25 meter rugcrawl
    100 meter schoolslag, met de ogen boven water
    25 meter zeemansslag
    50 meter samengestelde rugslag

• Met een kopsprong te water gaan vanaf de bassinrand, direct gevolgd door 12 meter onderwater zwemmen.

• Vanaf de bassinrand te water gaan met een hurksprong, gevolgd door 5 meter zwemmen in een borstslag, gevolgd door met de hoek-duik naar de bodem te duiken en 5 van de 7 duikringen van de bodem te pakken en deze bovenwater tonen. De onderlinge afstand van de duikringen bedraagt +/- 2 meter en deze liggen +/- 2 meter diepte op de bodem.

• Een redding uitvoeren met behulp van een bal en plastic zak. Een pseudo-drenkeling moet worden gerustgesteld door middel van toespreken. De pseudo-drenkeling bevindt zich op 6 meter afstand vanaf de bassinrand in het water. De drenkeling naar de kant halen. De opdracht is afgerond als de drenkeling 1 hand op de kant heeft liggen en met het gezicht naar de kant ligt.

• Vanaf de bassinrand met een hurkprong te water gaan, en het vervoeren van een pseudo-drenkeling in de kop-greep, over een afstand van 25 meter.

• Te water gaan van bassinrand met hurksprong, gevolgd door 5 meter zwemmen in een borstslag, gevolgd met een hoek-duik naar de zwembadbodem duiken en de pop vanaf de bodem oppakken en deze bovenwater tonen en de kop-greep. De diepte van de duik-pop bedraagt +/- 2 meter tot aan de bodem.

• Vanaf de bassinrand voorzichtig te water gaan, de kant vastpakken en dan met de voeten afzetten vanaf de bassinrand. Na het afzetten dient er 1 minuut in rugligging te worden gedreven in een X-norm met de oren in het water en de armen en benen passief. Aansluitend 2 minuten watertrappelen.

Kledingeisen:

• Lange broek
  • Shirt met lange mouwen
  • Regenjack
  • Waterschoenen
  • Plastic zak

Snorkelcertificaat 3

Uit te voeren in basisuitrusting en in buddyteams (zwemvliezen, duikbril, snorkel, lood):

• Te water gaan van de bassinrand met schrede sprong.

• 100 meter op de buik zwemmen.

• 50 meter op de rug zwemmen waarbij minstens 1 hand voor het hoofd gehouden wordt.

• Te water gaan van de bassinrand met achterwaartse rol.

• Vanaf een diepte van 2 meter een duikring van 5 kilo opduiken.

• Aansluitend 1 minuut watertrappelen met het gewicht in de hand.
  • 25 meter vervoeren van een drenkeling in duwgreep.

• 25 meter vervoeren van een drenkeling in sleepgreep.

• Duikbril leeg blazen (al zwemmend in het ondiepe water).
  • 10 meter onderwater zwemmen op de rug (buddy zwemt tegelijkertijd boven je mee).

• Te water gaan van de bassinrand met schrede sprong, vervolgens 50 meter zwemmen in borstslag op tempo, daarbij 4 duikbordjes, die over de lengte van de baan verdeeld zijn ophalen. Bij elk duikbordje boven komen en snorkel leegblazen. 25 meter zwemmen in buddyteams hierbij wordt de buddybreath-techniek toegepast. 1 snorkel per buddyteam, snorkel na iedere 2 ademhalingen wisselen.