Peutersurvival

In ons waterrijke land is verdrinking doodsoorzaak nummer 1 bij jonge kinderen. Toch starten de meeste kinderen pas met de zwemlessen tussen de 4 en de 6 jaar. Dit komt voort uit de opvatting dat een kind pas kan leren zwemmen op een leeftijd dat de motorische ontwikkeling het toelaat om moeilijke zwemslagen zoals de schoolslag aan te leren. Ten aanzien van overleven (survival) is dit duidelijk een misvatting. De vaardigheden die nodig zijn om verdrinking te voorkomen kunnen ook al op jongere leeftijd worden aangeleerd. Het maakt immers niet uit of je technisch sterk naar de kant zwemt, maar dat je naar de kant zwemt!

In het opleidingsprogramma “Peutersurvival’ leren zeer jonge kinderen op hun eigen zwemwijze om naar de kant te zwemmen. De vaardigheden die hiervoor nodig zijn worden steeds verder uitgebreid zodat uw kind zich in steeds moeilijkere omstandigheden kan redden om uiteindelijk zelfredzaam te zijn in alle omstandigheden. Zij leren beslist geen zwemslagen als borstcrawl en schoolslag, maar wel hoe ze boven moeten komen na een val in het water en zich naar de rugligging kunnen draaien om gemakkelijker te kunnen ademhalen en terug te peddelen naar de kant en zo op hun eigen zwemwijze te overleven.

Tijdens deze lessen van 45 min. worden de kinderen optimaal begeleid door ervaren lesgevers en wordt de oefenstof steeds aangepast aan het niveau van het individuele kind. De vaardigheden die geoefend worden sluiten aan bij de inhoud van de zwemlessen voor het Zwem ABC.

spelende kinderen, easyswim in zwembad Rodan
zwemleraar geeft individueel zwemles aan leerlingPeutersurvival

De lessen zullen worden gegeven op verschillende ochtenden in de week op onze locatie in Venlo. Tijdens de lessen is het gebruik van de EasySwim Pro verplicht. Het zwem/drijfpakje wordt tijdens de lessen als ondersteuning gebruikt. U kunt daarnaast de EasySwim ook gebruiken wanneer u recreatief gaat zwemmen met uw kind. Uw kind kan starten vanaf 2,5 jaar en kan blijven deelnemen aan de lessen tot hij/zij kan starten met het overbruggingsgroepje. Uw kind kan doorstromen in deze groep mits er plekken beschikbaar zijn. Alle kinderen oefenen zonder ouders, zij worden begeleid door de lesgevers van het zwemteam. Het is voor de ouders wel mogelijk om vanuit de horecaruimte de lessen te volgen. Vanuit de Peutersurvival zal de doorstroom naar de ABC-zwemlessen gebeuren via een zogenaamd overbruggingsgroepje.

Zie ook ''Overbruggingsgroepje''

Inschrijven voor Peutersurvival!

Rodan Zwemschool, de leukste zwemschool van Limburg!

De voordelen van Peutersurvival